Oczywiście jest cała masa utworów, których fragmenty są na całym świecie wykorzystywane we wszelakich dźwiękowych zajawkach (dżinglach), jednakże chciałbym się skupić na tych krajowych, najbardziej znanych i już kultowych. Obecnie rzadko korzysta się już z gotowych utworów, częściej dżingiel stanowi specjalnie zamówiona kompozycję (np. sygnał dźwiękowy "Dziennika telewizyjnego", skomponowany przez Wojciecha Kilara, czy później "Wiadomości" przez Piotra Rubika). Jednak lata 80 i 90 w polskiej TV i radiu to okres zapożyczeń, często pirackich (kto wtedy o tym słyszał?) ze znanych utworów sceny światowej. Poniżej wybór chyba najpopularniejszych czołówek dźwiękowych i dżingli, o których nie wszyscy wiedzą, że stanowią fragmenty utworów znanych wykonawców.
1. Czołówka programu "5-10-15", muzyka: Kombi "Bez ograniczeń" z płyty "Królowie życia" (1981)
Ten bardzo popularny w latach 80 program dla dzieci i młodzieży program rozpoczynała dynamiczna muzyczna czołówka w stylu fusion, skomponowana przez Sławomira Łosowskiego, lidera krajowego zespołu Kombi, pochodzącego z nurtu Muzyka Młodej Generacji. TVP wykorzystała gotowy już utwór z drugiej płyty zespołu.
Ten bardzo popularny w latach 80 program dla dzieci i młodzieży program rozpoczynała dynamiczna muzyczna czołówka w stylu fusion, skomponowana przez Sławomira Łosowskiego, lidera krajowego zespołu Kombi, pochodzącego z nurtu Muzyka Młodej Generacji. TVP wykorzystała gotowy już utwór z drugiej płyty zespołu.
2. Czołówka programu "Studio sport", fragment utworu "Son of My Father" w wykonaniu brytyjskiego zespołu Chicory Tip z singla "Son of My Father"/"Pride Comes Before a Fall" i płyty pod tym samym tytułem (LP i SP z 1972).
Program z tą czołówką emitowano w TVP II poł. lat 70 i w latach 80. Utwór wykorzystany w jego czołówce pochodził z angielskiej przeróbki przeboju Włocha, Giorgio Morodera również z płyty o tym samym tytule i również z 1972. Utwór Chicory Tip był jednym z pierwszych przebojów wykorzystujących nowość na rynku instrumentów, jakim był przenośny syntezator analogowy, Minimoog (a konkretnie Moog muSonics), którego solówka właśnie została wykorzystana w czołówce "Sportowej niedzieli".
Okładka singla Chicory Tip "Son of My Father"/"Pride Comes Before a Fall" (1972). |
Okładka albumu Chicory Tip "Son of My Father"(1972). |
3. Czołówka programu "Sportowa niedziela", początek utworu Vangelisa "Spiral" z płyty o tym samym tytule z 1977.
Ten popularny tygodnik sportowy był emitowany w latach 1980-2001 w niedzielę w TVP1, z reguły w godzinach wieczornych (po wieczornych niedzielnych filmach, między 21 a 23). Poniższa czołówka obowiązywała w latach 80, później ją zmieniono. W utworze "Spiral" Vangelis wykorzystał dźwięk generowany przez sekwencer Roland System 100.
Okładka albumu Vangelisa "Spiral" (1977). |
4. Główny dżingiel Listy Przebojów PR3, instrumentalna wersja utworu "The Look of Love" zespołu ABC z ich debiutanckiej płyty "Lexicon of Love" z 1982.
Utwór ten od samego początku istnienia Listy zapowiada 4 godziny z najnowszym jej notowaniem. Jest to największy przebój tej brytyjskiej grupy, a pochodzi on ze strony B singla "The Look of Love (part one)"/"The Look of Love (part two)" (1982). "Part two" nie znajdował się oryginalnie na płycie, za to kończyła ją część 4 suity, też wykorzystywana w notowaniach Listy. Cała suita pojawiła się dopiero w wydaniu płytowym podczas reedycji w wersji deluxe albumu w 2004.
Okładka singla ABC "The Look of Love, Parts One and Two" (1982). |
Okładka albumu ABC "The Lexicon of Love" (1982). |
5. Nowość na Liście Przebojów PR3, fragment utworu "Into the Lens" zespołu Yes z płyty "Drama" (1980).
Ten dżingiel jest od początku tej słynnej polskiej listy przebojów do dziś wykorzystywany w zapowiedzi nowości na Liście. Utwór pochodzi z singla Yes "Into the Lens (I Am a Camera)"/"Does really Happen?" (1980). Co ciekawe, rok później utwór ten pojawił się na płycie "Adventures in Modern Recording" (1981) duetu The Buggles (w którym grał Trevor Horn i Geoff Downes, obaj byli członkowie Yes z płyty "Drama"), zatytułowany jak podtytuł pierwotnego utworu "I Am a Camera". Oczywiście utwór był w nieco zmienionej aranżacji. Co jeszcze ciekawsze, Trevor Horn wyprodukował debiutancką płytę ABC wspomnianą w powyższym punkcie 4!
Okładka singla Yes "Into the Lens (I Am a Camera)"/"Does really Happen?" (1980) |
Okładka albumu Yes "Drama" (1980). |
C.D.N.
Główny dżingiel Listy Przebojów PR3, instrumentalna wersja utworu "The Look of Love" zespołu ABC z ich debiutanckiej płyty "Lexicon of Love" z 1982 od kilku dni w reklamach Carrefour w TV.
OdpowiedzUsuńAuto Moto Fan Klub/Auto Mania – Eric „Who's Your Boyfriend?” (1984)
OdpowiedzUsuńKwant – Jean-Michel Jarre „Equinoxe Part 5” (1978)
Luz – The Justified Ancients Of Mu Mu „All You Need Is Love” (1987)
Magazyn Kryminalny 997 – Chase „Cronus” (1972)
Morze – The Pirates feat. Mike Brady „Victory” (1982)
Przybysze z Matplanety – Omni feat. Andrzej Zaucha & Magdalena Wojtaszewska „Temat czołówki” (1984)
Polskie Radio Kierowców – Paul Mauriat „Melancholy Man” (1971)
Sensacje XX wieku – Irving Joseph „States Evidence” (1960)
Sonda – Mike Vickers „Visitation” (1971)
Spektrum – Marek Biliński „Po drugiej stronie świata” (1984)
Teleexpress – Charles Simondi „Southern Skyway Part 1” (1981)
Telekomputer – Jeff Newmann „Advancing Robots Part 3” (1988)
Wielka Gra – David Bell Group/Dick Hunter On Organ with The Four Rhythm „Madam Cohen” (1969)
Z Kamerą Wśród Zwierząt – The Baronet „The Pelican Dance” (1973)
[Testcard Background Music] – Laszlo Bencker „Dancing Bytes Part 3” (1988)