Minęło 11 lat i dopiero druga płyta. Ale z drugiej strony Wodecki to nie wykonawca albumowy i nawet nie singlowy, tylko radiowy i estradowy. W okresie pomiędzy albumem debiutanckim a omawianym na pewno się nie nudził, odnosząc zresztą swoje największe sukcesy. Dokonał szeregu nagrań dla Polskiego Radia, w tym z innymi wykonawcami. To w tym okresie powstały takie przeboje, jak "Zacznij od Bacha" (1978), "Izolda" (1980), "Pszczółka Maja" (1981), "Lubię wracać tam, gdzie byłem" (1983), "Z tobą chcę oglądać świat" (1984, duet ze Zdzisławą Sośnicką) czy "Chałupy welcome to" (1985).
Po tych sukcesach Wodecki zdecydował się nagrać płytę długogrającą. Tym razem jako współpracowników wybrał jednego z najbardziej znanych polskich tekściarzy, Jacka Cygana, oraz Aleksandra Maliszewskiego, z którym podzielił się kompozytorsko po równo i którego popularna wtedy orkiestra Alex Band towarzyszyła w nagrywaniu płyty. W stosunku do debiutu muzycznie jest tutaj jednak już znacznie gorzej. Pomimo świetnego tandemu kompozytorskiego (Wodecki i Maliszewski) otrzymujemy w większości kompozycje mało oryginalne i niezbyt interesujące dla współczesnego słuchacza. Oczywiście w epoce mogły być miłe dla ucha (to nadal easy listening), jednak dziś ich brzmienie bardzo się zestarzało (wszechobecny syntezator Yamaha DX7, popularny w muzyce popowej tamtych czasów). Większość utworów to utrzymane w wolnym tempie kompozycje (np. Powrót do źródeł, Twój Disneyland, Dzienna kołysanka), choć uwielbienie do żwawych południowoamerykańskich rytmów samby Wodeckiemu pozostało (Słownikowa samba, Pół na pół, czy Uśmiech stewardessy). Najlepiej słucha się chyba otwierającej album Słownikowej samby, rytmicznego utworu ze świetnym ironicznym tekstem, mówiącym o rozterkach średnio rozgarniętego amanta, który chcąc poderwać damę, musi się nieco poduczyć, w czym ma pomóc mu słownik wyrazów obcych. Skoro o tekstach, to tytuł płyty w niewielkim stopniu oddaje ich treść (spodziewałem się poetyckiej analizy tytułowych dusz kobiet). Generalnie w tekstach Cygan opisuje nieudane relacje mężczyzny z kobietami (Słownikowa samba, Życie na blue jeans, Szach i mat), a raptem w dwóch utworach można nawiązać do wspomnianej analizy (Uśmiech stewardessy, Dusze kobiet). Są też refleksje nad życiem z punktu widzenia samotnego mężczyzny (Smutek lubi mnie, Pół na pół). Do całości nie pasuje jedynie Powrót do źródeł z dosyć patetycznym tekstem, pasującym bardziej do hymnu jakiejś fundacji dobroczynnej. Generalnie, dusz kobiet tu nie za wiele. Podsumowując: eleganckie kompozycje, dobre teksty, jednak brzmienie bardzo się zestarzało. Płyta średnia.
Ocena: 3/5
Varia:
Ocena: 3/5
Varia:
- Do dziś płyty nie wznowiono. Aby posłuchać, to tylko z kasety lub winylu z 1987 lub z nieocenionego YouTube.
- Pomimo nie najgorszych kompozycji, żadna z nich nie znalazła się na wydawnictwach kompilacyjnych.
- Trochę o autorach: Jacek Cygan (ur. 1950) - jeden z najsłynniejszych krajowych autorów tekstów, osobowość telewizyjna, juror festiwalowy. Twórca tekstów do ponad 1000 piosenek, z których wiele stało się przebojami. Jego teksty śpiewała czołówka krajowej muzyki popularnmej, by wymienić tylko najpopularniejszych: Maryla Rodowicz, Lady Pank, Kombi, Edyta Geppert, Elżbieta Adamiak, Wanda i Banda, Edyta Górniak, Ewa Bem i wielu innych.
- Aleksander Maliszewski (ur. 1952) - muzyk, kompozytor, dyrygent założonej przez siebie orkiestry Alex Band. W latach 1984-88 jego orkiestra partnerowała wykonawcom na festiwalu w Sopocie (był też kierownikiem muzycznym festiwalu) oraz rzadziej w Opolu. Komponował dla wielu krajowych wykonawców, jak również nagrywał własne utwory instrumentalne.
- Nagrania zrealizował (dziś powiedzielibyśmy "wyprodukował") Piotr Madziar, realizator dźwięku, nagrywał lub uczestniczył w nagraniach płyt zespołów Turbo, Banda i Wanda, Dżem, Tadeusza Nalepy, Kombi, Lomardu, Ziyo, Acid Drinkers, a także koncertowych płyt rockowych i symfonicznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz