czwartek, 30 kwietnia 2015

12 utworów muzyki popularnej, których fragmenty wykorzystano w dżinglach i czołówkach, cz. 2

Zatem ciąg dalszy dżingli i czołówek. Miały być dwa posty po 6 przykładów, ale w pierwszym zapomniałem o jednym, zatem w poniższym pozostałe siedem.

6. "Zapraszamy do Trójki", Boomtown Rats "I Don't Like Mondays" (1979)
Na pewno każdy kojarzy to fortepianowe intro pojawiające się na początku trójkowej audycji "Zapraszamy do Trójki". Dla mnie osobiście jest to symbol lat 80., wtedy się pojawiło w Trójce i łatwo wpadało w ucho. Intro pochodzi z utworu "I Don't Like Mondays" popularnego na początku lat 80. irlandzkiego zespołu Boomtown Rats, z którego pochodzi  nie mniej znany Bob Geldof, m.in. twórca koncertu Live Aid. Utwór pochodzi z singla "I Don't Like Mondays"/"It's All the Rage" (1979) - jednego z największych przebojów tego roku - z albumu "The Fine Art of Surfacing".


Okładka singla The Boomtown Rats "I Don't Like Mondays"/"It's All the Rage" (1979)

Okładka albumu The Boomtown Rats ""The Fine Art of Surfacing" (1979)



7. Podsumowanie Listy Przebojów Radia Flash, Rush "The Big Money" (1985)
Czy ktoś pamięta jeszcze to pionierskie w Polsce radio? Dzisiejsze Antyradio powstało właśnie z połączenia Radia Flash i Radia 94. Nadawało tylko na Górnym Śląsku od 1992, zatem mieszkańcom innych części Polski może być mało lub w ogóle nieznane. Dla mnie jednak osobiście stanowiło tło mojej młodości (okresu szkoły średniej i studiów) i kształtowało, po Programie 3 Polskiego Radia, moją muzyczną wrażliwość. Podobnie, jak w kultowej Trójce, można tam było usłyszeć klasykę rocka, rock progresywny, ale również heavy metal ze swoimi odmianami oraz klasyczny pop, których to wszystkich wymienionych gatunków popularne rozgłośnie (Radio Zet, RMF FM, Eska itp.) unikały.

Radio Flash było w sumie podobne do Trójki (zresztą obecny jej dziennikarz Piotr Baron w Radiu Flash szlifował swoje umiejętności spikerskie), ale było mniej nastawione na publicystkę, a bardziej na muzykę, co okropnie mnie wtedy rajcowało. No i oczywiście w takim porządnym radiu musiała być lista przebojów. Leciała w soboty od 19 do 22 (podczas gdy klasyczną listę Trójki nadawano wtedy w piątki) i byłem jej wielkim fanem. Prowadziłem nawet zeszyt z notowaniami! Ale to historia na inny post.

Czołówkę listy Radia Flash stanowił początek przeboju zespołu Rush "The Big Money" z płyty "Power Windows" (1985), o czym wtedy nie wiedziałem.



Okładka singla Rush "The Big Money"/"Territories", "Red Sector A (live)" (1985)

Okładka albumu Rush "Power Windows" (1985)


8. Czołówka programu "Sonda", Mike Vickers "Visitation"(1971)
Przez lata próbowano doszukać się autora utworu instrumentalnego pojawiającego się w tym kultowym programie popularno-naukowym lat 80. Oryginalna taśma, zawierająca czołówkę programu, zawierała błędny opis, sugerujący, że muzyka czołówki stanowi zlepek rożnych utworów; opisano je jako Quincy Jones, "Fat Poppadaddy", Teresa Bancer, "Milczenie", Karlheinz Stockhausen, "Etiuda", Otto Luening & Vladimir Ussachevsky, "Król Lear", Aleksander Maliszewski, "Zmienność myśli". Oczywiście nie było to prawdą. Żaden z powyższych utworów w żadnej mierze nie pasował do muzycznego fragmentu w czołówce. W XXI w., w dobie Internetu rozpoczęły się poszukiwania oryginalnej muzyki, w głównej mierze na forum astro4u.net. Ostatecznie do źródeł utworu dokopał się Michał Wilczyński z GAD Records. Okazało się, że autorem jest były członek zespołu Manfred Mann, a utwór ukazał się w 1971 na kompilacji nagrań ilustracyjnych "Period/Pastoral/Solo Instruments - Moog/Dramatic". W 2013 utwór ukazał się na krajowej kompilacji "Sonda. Muzyka z programu telewizyjnego".



Okładka kompilacji Standard Music Library "Period/Pastoral/Solo Instruments. Moog/Dramatic" (1971)

Okładka kompilacji 'Sonda. Muzyka z programu telewizyjnego" (2013)

9. Czołówka programu Kwant, Jean Michelle Jarre "Equinoxe (Part V)" (1978)
Kolejny program z lat 80, a w zasadzie z przełomu lat 80 i 90, jednakże najbardziej popularny był w tej wcześniejszej dekadzie. Emitowany w latach 1986-1997 był programem popularno-naukowym skierowanym do młodszej publiczności. Były naukowe newsy, konkursy wiedzy, a na końcu film edukacyjny. Piękne czasy! A w czołówce wykorzystano fragment utworu Jeana Michaela Jarre'a "Equinoxe (Part V)" z płyty "Magnetic Fields" z 1978.




Okładka albumu JM Jarre'a "Magnetic Fields" (1978)

10. Czołówka programu Auto Moto Fan Klub, Eric "Who's Your Boyfriend?" (1984)
Program "Auto Moto Fan Klub" emitowano w pierwszej połowie lat 90. Do dziś pamiętam tę charakterystyczną nie tylko muzycznie czołówkę, w której animowany dystrybutor benzyny strzela sobie w "głowę". Wykorzystano w niej instrumentalną wersję utworu "Who's Your Boyfriend" z singla o tym samym tytule, amerykańskiego producenta Bobby Orlando (produkował m.in. kilka z nagrań Pet Shop Boys; zresztą słuchając omawianego utworu, jego styl słychać wyraźnie we wczesnych utworach PSB). Jako wykonawcę utwór podpisano Eric, jednakże prawdopodobnie jest on wykonawcą piosenki z pierwszej strony singla o tym samym tytule, zaś Orlando jest autorem muzyki.



Okładka singla Erica "Who's Your Boyfriend?" (1984)


11. Czołówka Studia 2, SBB "Cięcie" (1974)
Krótki fragment muzyczny, który słychać w czołówce tego popularnego w latach 70 i przełomu 70/80 programu należy do naszych czołowych progrockowców, grupy SBB. Pochodzi on z instrumentalnego utworu "Cięcie" nagranego przy okazji sesji zespołu do płyty "Nowy horyzont" (1974), ale na niej nie wydanego.  Utwór wydano dopiero po latach na płytach kompilacyjnych, jak "Gold" (1997) czy "Wicher w polu dmie" (2004).



Okładka kompilacji SBB "Wicher w polu dmie" (2004)

12. Radiowy sygnał dźwiękowy, ELO "Here is the News" (1982)
Tutaj sprawa jest dosyć dziwna. Ten świetny utwór ELO, pochodzący z równie świetnej płyty "Time" (1981) oraz singla z podwójną stroną A "Here is the News"/"Ticket to the Moon" ma na tyle charakterystyczny początek (właśnie jego wykorzystano zresztą w czołówce), idealnie pasujący na sygnał radiowy, że pamiętam go z dzieciństwa z polskiego radia, niestety nie wiem, z jakiego konkretnie. W Internecie piszą, że był wykorzystywany przez wiele stacji w latach 90., jednak moja pamięć związana z tym sygnałem sięga do lat 80., a tam trop już się gubi. Na czuja podejrzewam program I lub II PR, jednak pewien nie jestem. Wikipedia podpowiada holenderskie radio VPRO, jednak na pewno go nie słuchałem ani w latach 80., ani nigdy potem.



Okładka singla ELO "Here Is the News"/"Ticket to the Moon" (1982)

Okładka albumu ELO "Time" (1982)

12 komentarzy:

  1. No mozna by jeszcze dorzucic "Children of Sanchez" Chucka Mangione - czolówka chyba Expresu Reporterów z niedzielnej TVP2. Dokladnej nazwy programu nie pamietam ale pokazwyano różne filmy dokumentalne ze świata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, też to skądś pamiętam. Tylko skąd?

      Usuń
  2. #12 jeśli mnie pamięć nie myli to sygnał nadawany przez PR1 w południe ostatni dźwięk oznaczał 12:00 i potem leciał hejnał Mariacki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zdziwił bym się jakby to był jakiś standardowy sygnał używany przez służby czasu na świecie.

      Usuń
    2. A to nie było w tvp w jakimś sportowym programie użyte?

      Usuń
    3. Może sportowa sobota albo sportowa niedziela?

      Usuń
    4. To chyba też każdy pamięta: https://www.youtube.com/watch?v=utzSZjqHBOg

      Usuń
  3. Rafale B, Jeśli już piszemy o takich rzeczach to warto nie popełniać merytorycznych błędów. Equinoxe V na pewno nie pochodzi z Magnetic Fields, które z kolei pochodzi z 1981, a nie 1978 roku. Wszystko łatwo sprawdzić - choćby na Wikipedii.

    OdpowiedzUsuń
  4. W czolowce jednego z programow sportowych byl chyba wykorzystany fragment utworu 10cc "I'm Mandy Fly Me":
    https://youtu.be/Wv8N6zSzL7k?t=156
    To byla chyba ta czolowka w ktorej ekran tv byl podzielony na 4 pola, w kazdym byl pokazany krotki fragment jakiegos wydarzenia sportowego. Nie pamietam czy byl po program 1 czy 2.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pamięta się takie kultowe utwory. Ja generalnie lubię muzykę, radia często słucham tak samo. Jak gdzieś jestem poza domem to ze smartfona często, tylko ten dźwięk to mógłby być trochę lepszy, mocniejszy. Nawet znajomy z pracy polecił mi żebym w sklepie https://www.oleole.pl/glosniki-przenosne,_Creative.bhtml kupiła sobie przenośny głośnik i w sumie to jest dobra myśl, taki to zawsze mogę zabrać ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na 100 sygnał wiadomości sportowych w TVP w połączeniu z tęczą na ekranie

    OdpowiedzUsuń